تحلیل پوششی داده ها
احمدرضا طحانیان؛ حسن حاله؛ فرهاد اعتباری؛ بهنام وحدانی
چکیده
هدف: پژوهش پیشرو هدف دارد تا چارچوبی برای ارزیابی عملکرد پروژههای کلان بر اساس ابعاد پایداری و با رویکرد چابکی با استفاده از تحلیل پوششی دادهها، ارائه نماید.روششناسی پژوهش: بدین منظور، شاخصهای پایداری، چابکی در مدیریت پروژه و عوامل اصلی موفقیت در مدیریتپروژه، شناسایی میشود. با محاسبهی عدد کارایی پروژههای کلان ...
بیشتر
هدف: پژوهش پیشرو هدف دارد تا چارچوبی برای ارزیابی عملکرد پروژههای کلان بر اساس ابعاد پایداری و با رویکرد چابکی با استفاده از تحلیل پوششی دادهها، ارائه نماید.روششناسی پژوهش: بدین منظور، شاخصهای پایداری، چابکی در مدیریت پروژه و عوامل اصلی موفقیت در مدیریتپروژه، شناسایی میشود. با محاسبهی عدد کارایی پروژههای کلان در هر یک از ابعاد پایداری شامل رویکرد اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی، کارایی هر پروژه در رویکرد پایداری و با رسم نمودار ناحیهبندی شده مبتنی بر کارایی پروژهها در رویکرد چابکی و عوامل اصلی موفقیت در مدیریت پروژه، عملکرد پروژهها در این دو رویکرد بررسی میگردد. روش ارائه شده، در شهرداری اصفهان و برای پروژههای کلان حل شده است.یافته ها: نمودار و نتایج کارایی در رویکرد پایداری نشان میدهد تنها 3 پروژه از 27 در هر سه رویکرد کارا است. علاوه بر آن، تحویل محصول/خدمت در کمترین زمان، تحویل ارزش به مشتری با توسعه چابکی در مدیریتپروژه است. همچنین، برای حفاظت از منابع برای نسلهای آتی، مدیر پروژه با تخصیص منابع مالی و اجتماعی، آثار زیستمحیطی پروژه را در جهت توسعه پایدار کنترل نموده که به معنای پاسخگویی موثر و کارا به مشتری در عین پیروی از الزامات توسعه پایدار است.اصالت/ارزش افزوده علمی: پروژه بهعنوان یک سازمان موقت باید بهگونهای مدیریت شود که ضمن انطباق با تغییرات و چابک بودن در پاسخگویی، دامنهی زمان، هزینه و کیفیت را نیز برای تحویل محصول یا خدمت ایجادشده حفظ نماید. چابکی بهعنوان یک رویکرد برای تحقق، دستیابی و حفظ رقابتپذیری، در محیط متغیر و غیرقابلپیشبینی مطرحشده است و بر تأمین نیاز مشتری تأکید دارد، درحالیکه پایداری بر کاهش آثار نامطلوب ناشی از تأمین خواستههای مشتریان متمرکز است. ادغام این دو مفهوم در بحث مدیریت پروژه، منجر به کارایی و توفیق پروژه در ابعادی فراگیر خواهد شد.
تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
نیما نیلفروشان؛ احمدرضا طحانیان
چکیده
در دهه اخیر چگونگی تعیین مناسبترین تأمین کننده به عنوان یک عامل استراتژیک در زنجیره تأمین مورد توجه قرار گرفته است.حال اگر پارامترهای مهمی چون توجه به توسعه پایدار (سبز)نیز برای ادامه فعالیت حائز اهمیت باشد انتخاب به سادگی نخواهد بود . امروزه هیچ شرکتی نمی تواند از مدیریت زنجیره ی تأمین چشم پوشی کند و انتظار بقا داشته باشد. در این مقاله ...
بیشتر
در دهه اخیر چگونگی تعیین مناسبترین تأمین کننده به عنوان یک عامل استراتژیک در زنجیره تأمین مورد توجه قرار گرفته است.حال اگر پارامترهای مهمی چون توجه به توسعه پایدار (سبز)نیز برای ادامه فعالیت حائز اهمیت باشد انتخاب به سادگی نخواهد بود . امروزه هیچ شرکتی نمی تواند از مدیریت زنجیره ی تأمین چشم پوشی کند و انتظار بقا داشته باشد. در این مقاله به شناسایی مهم ترین معیارها در فرآیند تصمیم گیری استراتژیک بر پایه ی مدیریت زنجیره تامین سبز جهت انتخاب تامین کنندگان برای خرید رنگ مورد نیاز جهت اجرای خط کشی مناطق مختلف شهرداری اصفهان پرداخته شده است. لذا در این پژوهش با استفاده از معیارهای تصمیم گیری با استفاده از روش TOPSIS اولویت و رتبه شرکت های تولید کننده رنگ مشخص گردید . با تهیه پرسشنامه و مصاحبه ای این رتبه بندی صورت پذیرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که با توجه به این نظر که دیدگاه های متفاوت در فهم مباحث توسعه پایدار و عوامل زیست محیطی بین کارفرمایان وجود دارد و اتخاذ مدیریت زنجیره تامین سبز با مزایای درون سازمانی چندان همراه نمی باشد، بیشتر خرید بر اساس پارامترهای همچون قیمت است و فشارهای مدیریت کلان می تواند عامل موثربرای این گرایش به استراتژی زیست محیطی محسوب شود.