دادهکاوی و مفاهیم مربوط به آن
فاطمه میرسعیدی؛ حمیدرضا کوشا؛ محمد قدوسی
چکیده
بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان با استفاده از دادهکاوی آموزشی یکی از مهمترین موضوعات در حوزه مدیریت آموزشی است و مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفتهاست. هدف پژوهش حاضر، ارائه روش تجربی برای انتخاب الگوریتم با بهترین عملکرد از منظر شاخصهای ارزیابی در پیشبینی وضعیت تحصیلی دانشجویان در حالت دو و سه کلاسه است. پایگاه داده ...
بیشتر
بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان با استفاده از دادهکاوی آموزشی یکی از مهمترین موضوعات در حوزه مدیریت آموزشی است و مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفتهاست. هدف پژوهش حاضر، ارائه روش تجربی برای انتخاب الگوریتم با بهترین عملکرد از منظر شاخصهای ارزیابی در پیشبینی وضعیت تحصیلی دانشجویان در حالت دو و سه کلاسه است. پایگاه داده دوکلاسه، پذیرش یا رد دانشجویان در درس موردنظر را پیشبینی میکند، درحالیکه پایگاه داده سه کلاسه، علاوه بر پذیرش یا رد به شناسایی دانشجویان مستعد و نخبه میپردازد. با استفاده از مقالات پیشین در حوزه دادهکاوی آموزشی و نظرات خبرگان، فاکتورهای تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی دانشجویان شناسایی و براساس آنها پایگاه داده تدوین شد. پس از تنظیم پارامترها و اجرای الگوریتمهای مختلف، نمره عملکرد الگوریتمها با استفاده از آزمون تی زوجی براساس سه شاخص صحت، F-measureو ROC محاسبه شده، سپس با استفاده از روشهای تاپسیس و ویکور، الگوریتمها مقایسه و رتبهبندی شدند. در حالت دو کلاسه ماشین بردار پشتیبان در تاپسیس با مقدار 999115/0 ویکور با مقدار صفر بهترین عملکرد را از خود نشان داده است. در حالت چندکلاسه، الگوریتم رگرسیون لجستیک در هر دو روش تاپسیس و ویکور با مقادیر به ترتیب 0.9986044 و 0.0009798، بهتر از سایر الگوریتمها عمل کردهاست. میتوان روش پیشنهادی را به عنوان یک ابزار برای انتخاب الگوریتم با بهترین عملکرد در دادهکاوی آموزشی استفاده نمود. زیرا انتخاب الگوریتم برای دستیابی به نتایج دقیق و صحیح بسیار موثر است و میتوان در فرایند مشاوره و جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان با دقت نظر بیشتری عمل کرد.