تکنیکهای شبیهسازی و سیستمهای خبره
جمال خانی جزنی؛ امیر آذرفر؛ سحر جعفری
چکیده
هدف: بر همگان واضح و مبرهن است که در این دوران یکی از عامل کلیدی رشد اقتصادی کشورها، اقتصاد دانشبنیان است و در این بین وجود شرکتهای دانشبنیان زیرساخت اصلی حصول این مهم را شکل میدهد. این مقاله با هدف توسعه شرکتهای دانشبنیان با تأکید بر فرایندهای کسبوکار آنها انجام شد.روششناسی پژوهش: بدین منظور با مرور ادبی به ...
بیشتر
هدف: بر همگان واضح و مبرهن است که در این دوران یکی از عامل کلیدی رشد اقتصادی کشورها، اقتصاد دانشبنیان است و در این بین وجود شرکتهای دانشبنیان زیرساخت اصلی حصول این مهم را شکل میدهد. این مقاله با هدف توسعه شرکتهای دانشبنیان با تأکید بر فرایندهای کسبوکار آنها انجام شد.روششناسی پژوهش: بدین منظور با مرور ادبی به بررسی فرایندهای کسبوکار پرداخته شد و به خاطر جامعیت مدل EFQM جهت بررسی بیشتر انتخاب شد. سپس با 9شرکت، بهعنوان نمونههای هدفمند، مستقر در مرکز رشد سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، مصاحبه و آسیبهای این شرکتها شناسایی شد. در ادامه مکانیزمهای تصمیمگیری و هماهنگی با توجه به یکپارچگی فرآیندهای سازمانی، برنامهها و رویکردهای شرکتهای بزرگ در اظهارنامه جایزه تعالی سازمان بررسی و رویکردهای مورد استفاده این شرکتها استخراج و دستهبندی شدند. در این مسیر از نظرات خبرگان این حوزه نیز به منظور تعدیل برنامهها و رویکردها استفاده شد. در نهایت به منظور بررسی فرایندهای کلیدی کسبوکارهای دانشبنیان، مدلی مبتنی بر پویاییشناسی سیستم طراحی شد.یافتهها: ازآنجاکه افزایش امتیاز مدل EFQM به منزله افزایش احتمال رشد شرکت در نظر گرفته شده است، لذا میتوان با استفاده از این مدل برای رشد شرکتهای دانشبنیان راهکارهایی ارائه کرد.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مقاله از مدلهای شبیهسازی و ریاضی برای توسعه عملکرد شرکتهای دانش بنیان و تحلیل همزمان آسیبهای شرکتها و مقایسه آن با یک مدل جامع استفاده شده است، به صورتی که بتوان راهکارهای مناسب جهت اصلاح فرایندها را پیشبینی نمود.
تصمیمگیری چند شاخصه
محمد رضا مهرگان؛ بهروز دری نوگورانی؛ سحر جعفری؛ جمال خانی جزنی
چکیده
بسیاری از تعاملات سازمانی و یا حتی روزمره افراد بر پایه تصمیمات آنها شکل میگیرد و این تصمیمات گاهاً شامل تبعاتی بر ذینفعان مختلف است. در این راستا شایسته است، به بررسی و تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی پرداخته شود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی انجام شد. پس از شناسایی و استخراج عوامل مؤثر ...
بیشتر
بسیاری از تعاملات سازمانی و یا حتی روزمره افراد بر پایه تصمیمات آنها شکل میگیرد و این تصمیمات گاهاً شامل تبعاتی بر ذینفعان مختلف است. در این راستا شایسته است، به بررسی و تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی پرداخته شود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی انجام شد. پس از شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی از ادبیات، متغیرها بهواسطه تدوین پرسشنامه دلفی- فازی و همکاری هشت نفر از خبرگان آشنا به حوزه مدیریت و اخلاق غربال شدند. پس از انجام تکرارهای لازم و حد اشباع پاسخها، شاخصها تأیید نهایی شدند. سپس به کمک روش دیمتل فازی به تحلیل و بررسی شاخصها پرداخته شد. درنهایت تکنیک مذکور با تجزیهوتحلیل نظرات خبرگان بهصورت سیستماتیک، اهمیت نسبی و روابط بین آنها را ارائه نمود. تجزیهوتحلیلها نشان داد متغیر «نفوذ مدیران ارشد»، «تأثیر گروه همکاران» و «احساسات/حالت» دارای اهمیت وافری میان متغیرهاست و بر سایر متغیرها تأثیرگذار است. در نقطه مقابل آن «معنویت»، «رقابت تجاری» و «سبک تصمیم» فرد تصمیمگیرنده، نسبت به بقیه عوامل از اهمیت پایینتری برخوردار است. بهطورکلی عوامل متعددی بر اتخاذ یک تصمیم اخلاقی مؤثر هستند، اما نتایج حاکی از آن است که در بعد فردی؛ شخصیت و باروها و ارزشهای فرد تصمیمگیرنده و در بعد موقعیتی، گروههای مرجع نقش پررنگی در اتخاذ یک تصمیم اخلاقی دارند و میتوانند آن را جهتدهی نمایند. لذا مستلزم تعمق بیشتر است تا با آگاهی بخشی به فردی که در مقام تصمیم قرار میگیرد، کنترل بیشتر و نظارت دقیقتری بر روی پیامد تصمیم صورت پذیرد.