تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
امیر رحیمی؛ فرانک حسین زاده سلجوقی
چکیده
رویکرد جدیدی که در سالهای اخیر بر مدیریت عملیات حاکم شده، رویکرد مدیریت زنجیره تأمین(SCM) است. مدیریت زنجیره تأمین در سالهای گذشته توجه زیادی از محققان را به خود جلب کرده است. این روش برای بهبود همزمان عملکرد اقتصادی، اجتماعی و محیطی تبدیلشده است. بنابراین، ارزیابی SCM یک وظیفه مهم برای هر نوع از سازمانها است. در میان روشهای ...
بیشتر
رویکرد جدیدی که در سالهای اخیر بر مدیریت عملیات حاکم شده، رویکرد مدیریت زنجیره تأمین(SCM) است. مدیریت زنجیره تأمین در سالهای گذشته توجه زیادی از محققان را به خود جلب کرده است. این روش برای بهبود همزمان عملکرد اقتصادی، اجتماعی و محیطی تبدیلشده است. بنابراین، ارزیابی SCM یک وظیفه مهم برای هر نوع از سازمانها است. در میان روشهای ارزیابی، تحلیل پوششی دادهها(DEA) یک روش مناسب برای ارزیابی SCM به نظر میرسد. برخی از واحدهای تصمیمگیرنده از چندین بخش یا مرحله تشکیلشدهاند که یک شبکه از زیرفرآیندها را ایجاد میکنند. برای ارزیابی این نوع از واحدها از روشهای تحلیل پوششی دادههای شبکهای استفاده میشود. در این مقاله، دو رویکرد برای محاسبه کارایی مدیریت زنجیره تأمین بهصورت فرآیند شبکهای در نظر گرفتهشده است. در رویکرد نخست، تعمیم مدل مجموع وزندار برای محاسبه کارایی و بازده به مقیاس زنجیره تأمین با فرآیند دومرحلهای را بهصورت تک هدفه در نظر گرفتهایم. در رویکرد دوم، مدل مجموع وزندار را برای اولین بار برای محاسبه کارایی و بازده به مقیاس زنجیره تأمین با فرآیند دومرحلهای را بهصورت یک مدل برنامهریزی چندهدفه ارائه کردهایم؛ لذا با توجه به نظر و علایق تصمیمگیرنده سعی در تک هدفه کردن آن داشته و کارایی مراحل و فرآیند تولید کل را پس از تک هدفه کردن به دست آوردهایم. در قسمت دیگر مقاله، با توجه به دو رویکرد ارائهشده، درصدد تعیین بازده به مقیاس مدیریت زنجیره تأمین آمدهایم. روشهای پیشنهادی، برای ارزیابی کارایی و بازده به مقیاس زنجیره تأمین در شرکتهای تولید رزین ایران استفادهشده است. سه شرکت در هر دو رویکرد، کارای شبکهای بوده و دارای بازده به مقیاسهای افزایشی، ثابت و کاهشی هستند.