تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
زینب اسدی؛ حسنعلی آقاجانی؛ محمد ولی پور خطیر؛ عرفان بابایی تیرکلایی
چکیده
هدف: همهگیری کرونا منجر به ایجاد بحران فراوانی در زمینه سلامت جامعه و همچنین بحث صنایع و کسب و کارها شده است. در این راستا، صنعت تجهیزات پزشکی نقش حیاتی در مدیریت بحران و ارائه خدمات پزشکی داشت که با چالشهای فراوانی مانند مشکل در تامین مواد اولیه، تولید و توزیع محصولات و نوسان شدید در میزان تقاضا مواجه شدند. از مهمترین مسائل در زنجیره ...
بیشتر
هدف: همهگیری کرونا منجر به ایجاد بحران فراوانی در زمینه سلامت جامعه و همچنین بحث صنایع و کسب و کارها شده است. در این راستا، صنعت تجهیزات پزشکی نقش حیاتی در مدیریت بحران و ارائه خدمات پزشکی داشت که با چالشهای فراوانی مانند مشکل در تامین مواد اولیه، تولید و توزیع محصولات و نوسان شدید در میزان تقاضا مواجه شدند. از مهمترین مسائل در زنجیره تامین تجهیزات پزشکی، مساله انتخاب تامینکننده میباشد که در این پژوهش به مطالعه مساله انتخاب تامینکننده با در نظر گرفتن ابعاد مفاهیم نوظهور زنجیره تامین بادوام و انقلاب صنعتی پنجم (مفاهیمی هستند که پس از همهگیری کرونا به شدت مورد توجه قرار گرفتند) پرداخته شده است.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش یک رویکرد تصمیم گیری ترکیبی فازی به منظور مطالعه مساله انتخاب تامینکننده بادوام با در نظر گرفتن ابعاد انقلاب صنعتی پنجم ارائه شده است. در مرحله اول، با بررسی ادبیات پژوهش و نظرات خبرگان، شاخصهای مساله تحقیق (معیارها و زیرمعیارها) استخراج شده و با روش بهترین بدترین فازی وزن آنها محاسبه میگردد. در مرحله بعد، تامینکنندگان منتخب، با استفاده از روش ویکور فازی، مورد ارزیابی قرار میگیرند. همچنین برای نشان دادن استواری و اعتبار رویکرد پیشنهادی ، نتایج آن با رویکردهای سنتی مقایسه میشود.
یافتهها: در این پژوهش، شاخصهای اصلی مساله تحقیق شامل شش معیار و 34 زیرمعیار با توجه به ماهیت مساله تحقیق، مورد بررسی قرار گرفته و وزن آنها محاسبه گردید. براساس نتایج بهدستآمده، معیار عمومی بیشترین وزن و معیار انسان محوری کمترین وزن را دارا میباشد. همچنین نتایج نشان میدهد که در کنار معیارهای عملکردی مانند هزینه و کیفیت، معیارهای دیگری مانند قابلیت اطمینان، قابلیت فنی، کنترل آلودگی، کاهش ریسک و سرویس نیز نقش تعیین کنندهای در فرایند انتخاب تامینکنندگان در دنیای رقابتی امروز دارند که مدیران باید توجه ویژهای به آنها داشته باشند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این پژوهش میتواند به مدیران صنعتی و سازمانی کمک کند تا تامینکنندگان بالقوه خود را بر مبنای ابعاد مهم و تاثیرگذار انقلاب صنعتی پنجم و زنجیره تامین بادوام ارزیابی کرده و بهترین آنها را انتخاب کنند که میتواند به طور قابل توجهی منجر به بهبود عملکرد و کارایی کسب و کار آنها شود.
تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
امین محمودی؛ فاطمه مجیبیان؛ افروز نوری ثابت
چکیده
محیط بهشدت رقابتی کسبوکار امروز، که با خصوصیاتی چون حاشیهی سود اندک، انتظارات بالای مشتری برای دریافت محصولات با کیفیت بالا و حداقل زمانهای انتظار شناخته میشود، شرکتها را ملزمبه تلاش برای تبدیل محدودیتها به فرصتهای کسب مزیتهای رقابتی از طریق بهینه کردن فرآیندهای کسب وکارشان ساخته است. در چنین ...
بیشتر
محیط بهشدت رقابتی کسبوکار امروز، که با خصوصیاتی چون حاشیهی سود اندک، انتظارات بالای مشتری برای دریافت محصولات با کیفیت بالا و حداقل زمانهای انتظار شناخته میشود، شرکتها را ملزمبه تلاش برای تبدیل محدودیتها به فرصتهای کسب مزیتهای رقابتی از طریق بهینه کردن فرآیندهای کسب وکارشان ساخته است. در چنین شرایطی، انتخاب تامینکنندهی مناسب میتواند نقش کلیدی در کارایی و اثربخشی سازمانها ایفا نموده و تاثیر مستقیمی در کاهش هزینهها، سودآوری و انعطافپذیری یک شرکت داشته باشد. پژوهش حاضر باهدف ارائهی یک مدل انتخاب تامینکنندگان با درنظرگرفتن همزمان دو مسئلهی کنترل موجودی و قیمتگذاری در زنجیرهی تامین ارائه گردیده است. برای ارزیابی صحت مدل و اعتبار آن از دادههای واقعی شرکت صنایع هفت الماس شامل مواد اولیه ورودی (هات رول) و محصولات (ورق گالوانیزه) استفاده شده است. مدل ارائهشده در محیط نرمافزار گمز کدنویسی شده و نتایج آن مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است.