تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
سیده عارفه موسوی عرب؛ مهدی همایونفر؛ مهدی اجلی
چکیده
هدف: امروزه، با توسعه تجارت الکترونیک، جامعه در حال تجربه یک انقلاب کسب و کار است. تجارت الکترونیک به تدریج مورد پذیرش بیشتر قرار گرفته و نحوه زندگی افراد را تغییر داده است. هدف اصلی از این پژوهش، ارزیابی متوازن برندهای فروشگاهی آنلاین ایرانی کسب و کار با مشتری (B2C) با رویکرد آمیخته کارت امتیازی متوازن و تکنیکهای تصمیم گیری چندشاخصه ...
بیشتر
هدف: امروزه، با توسعه تجارت الکترونیک، جامعه در حال تجربه یک انقلاب کسب و کار است. تجارت الکترونیک به تدریج مورد پذیرش بیشتر قرار گرفته و نحوه زندگی افراد را تغییر داده است. هدف اصلی از این پژوهش، ارزیابی متوازن برندهای فروشگاهی آنلاین ایرانی کسب و کار با مشتری (B2C) با رویکرد آمیخته کارت امتیازی متوازن و تکنیکهای تصمیم گیری چندشاخصه (فرآیند تحلیل شبکهای و واسپاس فازی) است.روششناسی پژوهش: پژوهش پیشروبه لحاظ هدف از نوع کاربردی، از نظر روش از نوع توصیفی و از نظر روش تحلیل دادهها از نوع کمی- مدلسازی ریاضی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را صاحبان کسب و کارهای آنلاین در شهر رشت تشکیل میدهند.یافته ها: پس از مرور مبانی نظری و شناسایی شاخصهای ارزیابی فروشگاههای آنلاین، این شاخصها بر مبنای منظرهای چهارگانه BSC طبقهبندی گردیدند. در ادامه اهمیت شاخصها با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل شبکهای فازی تعیین گردید که در میان آنها مدیریت عملیات (15848/0)، فروش (14957/0)، سهم بازار (13710/0)، رضایت مشتری (12409/0) و ارتباط با مشتری (11527/0) به ترتیب دارای بالاترین اهمیت میباشند. نهایتاً، بر پایه نتایج ارزیابی 10 فروشگاه آنلاین ایرانی توسط تکنیک واسپاس فازی، فروشگاههای دیجی کالا، دیجی استایل و چاره در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این پژوهش به ارزیابی و رتبهبندی برندهای فروشگاهی آنلاین B2C با رویکردآمیخته فرآیند تحلیل شبکهای فازی و واسپاس فازی پرداخته شد و بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادهای اجرایی و پژوهشی ارائه گردید.
تحلیل پوششی داده ها
مرتضی شفیعی؛ هیلدا صالح؛ رامین زیاری
چکیده
هدف: علیرغم پیشرفتهای روزافزون در زمینه مدیریت پروژه، هنوز سهم بسیار بالایی از پروژهها با شکست مواجه میشوند. زیرا رویکرد جامعی که بتوان ارزیابی کاملی از پروژهها انجام داد، وجود ندارد. در این پژوهش یک روش جدید برای ارزیابی کارایی پروژهها معرفی شده است که با توجه به ماهیت کمی و کیفی مدل طراحیشده، عملکرد پروژهها بهخوبی ...
بیشتر
هدف: علیرغم پیشرفتهای روزافزون در زمینه مدیریت پروژه، هنوز سهم بسیار بالایی از پروژهها با شکست مواجه میشوند. زیرا رویکرد جامعی که بتوان ارزیابی کاملی از پروژهها انجام داد، وجود ندارد. در این پژوهش یک روش جدید برای ارزیابی کارایی پروژهها معرفی شده است که با توجه به ماهیت کمی و کیفی مدل طراحیشده، عملکرد پروژهها بهخوبی قابلدرک باشد.روششناسی پژوهش: این تحقیق به لحاظ ماهیت از تحقیقات کاربردی بوده و روش تحقیق مورد استفاده در آن زمینهای موردی میباشد. برای دستیابی به اطلاعات بخشهای نظری از روشهای مختلفی همچون مطالعات کتابخانهای، مقالات و ژورنالهای مرتبط با موضوع تحقیق و برای تعیین شاخصها از روش مصاحبه و برگه ارزشیابی استفاده شده است. بعد از استخراج شاخصها و طراحی ساختار شبکهای بر اساس منظر کارت امنیازی متوازن، مدل شیکهای تحلیل پوششی دادهها ظراحی گردید و سپس مدل حل و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: با استفاده از مدل طراحیشده، به ارزیابی کارایی و عملکرد پروژههای موسسه عمران شهر شیراز از چهار منظر مالی، ذینفعان و شرکا و فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری پرداخته شده است و براساس نتایج به دست آمده، %33 از پروژههای موسسه عمران ناکارا میباشند و مابقی پروژهها کارا هستند.اصالت/ارزش افزوده علمی: مدل ارائهشده در این مقاله، تلفیقی از تحلیلپوششی دادههای شبکهای و کارت امتیاز متوازن میباشد و یک ارتباط سیستماتیک بین این دو روش ایجاد شده است بهطوری که از یکی از آنها بهعنوان مکمل و پوشاننده نقاط ضعف روش دیگر باشد.
تصمیمگیری چند شاخصه
مجتبی اکبریان؛ سید اسماعیل نجفی
چکیده
استراتژی اصلی ترین منبع رشد بلند مدت سازمانها می باشد و در صورت عدم اجرای موفق آنها ، حتی اگر بهترین استراتژیها اتخاذ شده باشد این فرآیند بیهوده است. از مهمترین مراحل در اجرای استراتژیها بوسیله کارت امتیازی متوازن، تخصیص منابع برای اجرای برنامه های اقدام استراتژیک می باشد. با توجه به محدودیت منابع سازمانها در اجرای استراتژی، اولویت ...
بیشتر
استراتژی اصلی ترین منبع رشد بلند مدت سازمانها می باشد و در صورت عدم اجرای موفق آنها ، حتی اگر بهترین استراتژیها اتخاذ شده باشد این فرآیند بیهوده است. از مهمترین مراحل در اجرای استراتژیها بوسیله کارت امتیازی متوازن، تخصیص منابع برای اجرای برنامه های اقدام استراتژیک می باشد. با توجه به محدودیت منابع سازمانها در اجرای استراتژی، اولویت بندی اهداف استراتژیک با در نظر گرفتن روابط علت و معلولی اهداف استراتژیک در نقشه استراتژی برای تخصیص منابع ضروری می باشد. لذا در این مقاله پس از ترسیم روابط علت و معلولی اهداف استراتژیک در نقشه استراتژی به وسیله روش دیمتل به صورت شبکه ای، اولویت بندی اهداف استراتژیک شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با استفاده از روش فرآیند تجزیه و تحلیل شبکه انجام شده است. سپس منابع لازم جهت اجرای برنامه های اقدام استراتژیک کارت امتیازی متوازن بر اساس اولویت بندی اهداف استراتژیک مذکور تخصیص یافته است.