برنامه ریزی استراتژیک
زهرا جوربنیان؛ علی سرورخواه؛ سید احمد عدالت پناه
چکیده
در شرایط رقابت فزاینده، راههای مختلفی برای حفظ، بقا یا رشد سازمان قابل تصور است؛ یکی موثرترین ابزارها در مواجهه با چالش فوق وفادارسازی مشتریان است. بهمنظور وفادارسازی مشتریان، استراتژیهای مختلفی در ادبیات موضوع از سوی پژوهشگران مورد اشاره قرار گرفته است که سازمانها میتوانند، بسته به شرایط، یک یا ترکیبی از آنها را مورد ...
بیشتر
در شرایط رقابت فزاینده، راههای مختلفی برای حفظ، بقا یا رشد سازمان قابل تصور است؛ یکی موثرترین ابزارها در مواجهه با چالش فوق وفادارسازی مشتریان است. بهمنظور وفادارسازی مشتریان، استراتژیهای مختلفی در ادبیات موضوع از سوی پژوهشگران مورد اشاره قرار گرفته است که سازمانها میتوانند، بسته به شرایط، یک یا ترکیبی از آنها را مورد استفاده قرار دهند. در چنین شرایطی، مدیران با تعدادی استراتژی در دسترس مواجه میشوند که لازم است از میان آنها مناسبترین استراتژی(ها) را انتخاب کنند. هدف مطالعه حاضر ارایه یک رویکرد ترکیبی برای اولویتبندی استراتژیهای وفادارسازی مشتری است.
در این پژوهش، رویکرد ماترسی به تحلیل استواری مورد استفاده قرار گرفته و در الگوریتم پیشنهادی، برای اولویتبندی استراتژی، از تلفیق آن با مفاهیم برنامهریزی استراتژیک (استراتژیهای حاصل از اهداف راهبردی و تحلیل SWOT) استفاده شده است. رویکرد پیشنهادی در یک مطالعه موردی در ارتباط با اولویتبندی استراتژیهای وفادارسازی مشتریان یک مزون پوشاک در شهرستان رامسر پیادهسازی شد.
نتایج نشان داد با توجه به متغیرهای اثرگذار محیطی (ارزش پول ملی، دسترسی به بازار و مواد اولیه، تغییر در سبک زندگی، امنیت سرمایهگذاری، ارتباط دولت با بخش خصوصی و سرعت تغییر فناوری)، استراتژیهای انتخاب عرضهکننده، انتخاب پیمانکار و جذب اسپانسر بالاترین اولویت را دارند. پس از آنها، استراتژیهای تبلیغات محیطی، تولید مشارکتی و مدیریت ارتباط با مشتری در رتبههای بعدی قرار گرفتند. خروجیهای رویکرد پیشنهادی نشان میدهد که با توجه به شرایط قابل پیشبینی برای آینده کشور، استراتژیهایی دارای اولویت بالاتر هستند که خطرات محیطی و تاثیرشان بر کسبوکار را در کمینه ممکن حفظ میکنند.
پیشینه مطالعاتی بیانگر آن است که در بیشتر موارد، رویکردهای کلاسیک برنامهریزی استراتژیک (QSPM) یا رویکردهای تصمیمگیری چندمعیاره (MCDM) مورد استفاده قرار میگیرند. این رویکردها علیرغم توانمندیها و ویژگیهایی که دارند، در مواجهه با شرایط متغیر و دگرگونشونده (عدمقطعیت آینده) با مشکل مواجه میشوند. رویکرد جایگزین، یعنی تحلیل استواری، توانایی مورد توجه قرار دادن آیندههای بدیل را داراست، اما امکان تعریف استراتژیهای در دسترس را ندارد. بر این اساس، ترکیب رویکرد ماتریسی به تحلیل استواری با رویکردهای کلاسیک برنامهریزی استراتژیک پاسخی برای مساله فوق خواهد بود.
تصمیم گیری براساس محاسبات نرم
حمزه امین طهماسبی؛ مهدی علیرضا
چکیده
هدف: تصمیمگیری جهت انتخاب سهام همواره یکی از دغدغههای سرمایهگذاران بوده است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تصمیمگیری و رتبهبندی سهام موجود در سه صنعت فلزی، شیمیایی و دارویی بورس اوراق بهادار با توجه به اهمیت این صنایع است.روششناسی پژوهش: نمونه آماری این پژوهش شامل سهام 84 شرکت موجود در این سه رشته صنعت میباشد ...
بیشتر
هدف: تصمیمگیری جهت انتخاب سهام همواره یکی از دغدغههای سرمایهگذاران بوده است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تصمیمگیری و رتبهبندی سهام موجود در سه صنعت فلزی، شیمیایی و دارویی بورس اوراق بهادار با توجه به اهمیت این صنایع است.روششناسی پژوهش: نمونه آماری این پژوهش شامل سهام 84 شرکت موجود در این سه رشته صنعت میباشد که بر اساس اطلاعات سال 1399 موردبررسی قرارگرفتهاند. در ابتدا، با مرور پیشینه تحقیق، فاکتورهای رتبهبندی سهام استخراج گردید. برای غربال این فاکتورها از نظر خبرگان این حوزه استفاده شد و پس از غربالگری، فاکتورهای نهایی انتخاب شدند. وزندهی و اولویتبندی این فاکتورها با استفاده از روش سوارا فازی صورت گرفت. با توجه به وزن فاکتورهای بهدست آمده از روش سوارا فازی و استفاده از اطلاعات مالی شرکتها، از روش کوکوسو جهت رتبهبندی سهام هدف استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد نسبت قیمت به درآمد، حاشیه سود عملیاتی و درصد بازده سرمایه مهمترین فاکتورها ازنظر خبرگان هستند. همچنین فسبزوار، فاسمین و وتوکا از گروه فلزی وپخش، دسبحا و دپارس از گروه دارویی و شوینده و شپدیس و شفن از گروه شیمیایی بهترتیب جایگاه اول تا سوم را کسب کردند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در چهار سال اخیر کارهای مختلفی در این حوزه صورت گرفته، اما کارهای کمتری به عدم قطعیت در نظرات خبرگان توجه داشتهاند. همچنین، در خصوص سایر نوآوریهای این مقاله میتوان به این نکته اشاره کرد که بر روی سه صنعت فلزی، شیمیایی و دارویی با توجه به اهمیت این صنایع، بهطور خاص، مطالعه و بررسی صورت نگرفته است. در رابطه با روش اولویتبندی فاکتورها و سهام نیز توجه کمتری به روشهای نوین تصمیمگیری و عدم قطعیت در نظرات خبرگان شده است، لذا با استفاده از روشهای نوین میتوان اهمیت فاکتورها را با دقت بالاتری تعیین و بازده بهتری از سرمایهگذاری کسب نمود.
نظریه بازی ها
حامد جعفری
چکیده
هدف: محصولاتی از قبیل ظروف یکبارمصرف را درنظر بگیرید که برای تولید آنها از ضایعات پلاستیکی استفاده میشود. برای تولید چنین محصولاتی ابتدا ضایعات پلاستیکی جمعآوری و بازیافت شده و سپس مورداستفاده قرار میگیرند. در این تحقیق زنجیرهتامینی شامل انبار ضایعات، بازیافتکننده و تولیدکننده درنظر گرفته شده که در آن از ضایعات ...
بیشتر
هدف: محصولاتی از قبیل ظروف یکبارمصرف را درنظر بگیرید که برای تولید آنها از ضایعات پلاستیکی استفاده میشود. برای تولید چنین محصولاتی ابتدا ضایعات پلاستیکی جمعآوری و بازیافت شده و سپس مورداستفاده قرار میگیرند. در این تحقیق زنجیرهتامینی شامل انبار ضایعات، بازیافتکننده و تولیدکننده درنظر گرفته شده که در آن از ضایعات پلاستیکی بهعنوان مواد اولیه موردنیاز برای تولید یک محصول استفاده میشود. تحت زنجیرهتامین مذکور انبار ضایعات، ضایعات پلاستیکی موردنیاز را بهصورت بازیافتنشده جمعآوری نموده و بازیافتکننده آنها را بازیافت میکند. سپس تولیدکننده با استفاده از ضایعات پلاستیکی بازیافتشده، محصول نهایی را تولید و تقاضای مشتریان را برآورده مینماید. در این ساختار انبار ضایعات قیمت ضایعات پلاستیکی بازیافتنشده، بازیافتکننده قیمت ضایعات پلاستیکی بازیافتشده و تولیدکننده قیمت محصول نهایی را تعیین میکنند.روششناسی پژوهش: با استفاده از رویکرد نظریه بازی، تصمیمات مطرحشده تحت زنجیرهتامین موردبررسی اتخاذ میشوند. فرض میگردد که قدرت تصمیمگیری تولیدکننده بیشتر از انبار ضایعات و بازیافتکننده است. به همین منظور از یک بازی استکلبرگ که در آن تولیدکننده رهبر و انبار ضایعات و بازیافتکننده پیرو تصمیمات تولیدکننده هستند، برای قیمتگذاری ضایعات پلاستیکی و محصول نهایی استفاده میشود.یافتهها: نتایج نشان میدهند که قدرتهای تصمیمگیری انبار ضایعات و بازیافتکننده تاثیری بر روی قیمت و تقاضای محصول نهایی ندارند. سود تخصیص دادهشده به تولیدکننده در حالتهایی که انبار ضایعات و بازیافتکننده دارای قدرتهای تصمیمگیری متفاوتی هستند، یکسان بوده و این مقدار بیشتر از حالتی است که آنها قدرتهای تصمیمگیری مشابهی دارند. همچنین، هرچقدر تقاضای محصول نهایی نسبت به قیمت آن حساستر باشد، سود اعضا کمتر خواهد بود.اصالت/ارزشافزوده علمی: استفاده از ضایعات پلاستیکی در تولید محصولات، رویکردی موثر برای توسعه پایداری و کاهش آلودگی محیطزیست است. در این تحقیق از ضایعات پلاستیکی برای تولید محصولاتی از قبیل ظروف یکبارمصرف در زنجیرهتامینی شامل تولیدکننده، بازیافتکننده و انبار ضایعات استفاده میشود. همچنین برای اتخاذ تصمیمات رویکرد نظریه بازی بهکار گرفته میشود. میتوان گفت که در تحقیق فعلی ایده استفاده از رویکرد نظریه بازی برای استفاده از ضایعات پلاستیکی در تولید محصولات تحت زنجیرهتامین موردبررسی، برای اولین بار در ادبیات موضوع مساله مطرح شده است.
تصمیمگیری چند شاخصه
سید احمد عدالت پناه
چکیده
هدف: طراحی مدل/رویکرد مناسب برای مسئله تصمیمگیری (بهویژه تصمیمهای استراتژیک) در فضایی که با پیچیدگی و عدم قطعیت همراه است همواره یکی از اهداف پژوهشگران بوده است. هدف این پژوهش نیز پیشنهاد رویکردی است که قادر باشد ضمن در نظر گرفتن ابعاد فوق، پاسخ مناسبی برای چالش انتخاب گزینه برتر در رویکرد ماتریسی تحلیل استواری ارائه دهد.روششناسی ...
بیشتر
هدف: طراحی مدل/رویکرد مناسب برای مسئله تصمیمگیری (بهویژه تصمیمهای استراتژیک) در فضایی که با پیچیدگی و عدم قطعیت همراه است همواره یکی از اهداف پژوهشگران بوده است. هدف این پژوهش نیز پیشنهاد رویکردی است که قادر باشد ضمن در نظر گرفتن ابعاد فوق، پاسخ مناسبی برای چالش انتخاب گزینه برتر در رویکرد ماتریسی تحلیل استواری ارائه دهد.روششناسی پژوهش: در این پژوهش، با تبدیل درایههای ماتریس تصمیم تحلیل استواری به عناصر فازی مردد و با استفاده از تابع امتیاز، گزینه برتر شناسایی میشود.یافتهها: پیادهسازی رویکرد پیشنهادی در چهار مسئله مختلف که در پژوهشهای پیشین با چالش انتخاب گزینه برتر مواجه شده بودند نشان داد با بهرهگیری از عناصر فازی مردد میتوان به پاسخ مناسبتری دست یافت.اصالت/ارزش افزوده علمی: توسعه رویکرد ماتریسی تحلیل استواری بهمنظور برطرف کردن مسئله انتخاب استراتژی در شرایط برابری میزان استواری گزینهها.