مریم شعاعی؛ پروانه سموئی
چکیده
هدف: درصد قابلتوجهی از دارایی ها در موجودیهای انبار انباشته شده است، از این رو انبار در اقتصاد کشورها اهمیت فراوانی دارد. طراحی و چیدمان مناسب یک انبار، نقش بسیار زیادی در کاهش هزینه ها، کاهش زمان تدارک و تحویل، ارتقای بهره برداری از منابع و ارتقای سرویس دهی به مشتریان دارد. یک نوع از انبارهایی که اخیرا کاربرد زیادی ...
بیشتر
هدف: درصد قابلتوجهی از دارایی ها در موجودیهای انبار انباشته شده است، از این رو انبار در اقتصاد کشورها اهمیت فراوانی دارد. طراحی و چیدمان مناسب یک انبار، نقش بسیار زیادی در کاهش هزینه ها، کاهش زمان تدارک و تحویل، ارتقای بهره برداری از منابع و ارتقای سرویس دهی به مشتریان دارد. یک نوع از انبارهایی که اخیرا کاربرد زیادی پیدا کرده اند، انبارهای عبوری هستند که از نظر میزان کالاهایی که انبار می شوند و همچنین مدتزمان نگهداری آن ها، با انبارهای سنتی تفاوت دارند. هدف اصلی در این تحقیق مدلسازی و حل مسئله ای سازگار با شرایط دنیای واقعی است که کمتر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است.روششناسی پژوهش: برای حل مسئله مورد نظر، الگوریتم بهینه سازی گرگ خاکستری چند هدفه (MOGWO) بکار میرود و تنظیم پارامترها به کمک روش تاگوچی انجام می گردد.یافتهها: به کمک شاخص های متوسط فاصله از ایدهآل، فاصله، تعداد نقاط پارتو و پراکندگی، توسط نمودار نسبت سیگنال به نویز، بهترین سطح ممکن برای پارامترهای الگوریتم تعیین شده است. با حل 10 مثال در ابعاد مختلف و بررسی نتایج و زمان حل آن ها مشخص شده است که با افزایش ابعاد مسئله، زمان حل نیز افزایش می یابد.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مطالعه، علاوه بر توجه به میزان مسافت طی شده در انبار که بیشتر مطالعات صورت گرفته در حوزه طراحی انبار بدان پرداختهاند، بهره گیری بیشتر از فضای قابلدسترسی در انبار و رضایت خرده فروشان نیز مد نظر قرار گرفته است. به همین منظور، یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط، برای طراحی و چیدمان یک انبار عبوری در جهت حداقل نمودن مسافت ها، حداقل نمودن فضای خالی کف انبار و به حداکثر رساندن رضایت خرده فروشان پیشنهاد می شود.
تصمیمگیری چند شاخصه
هادی شیرویه زاد؛ مهسا سروشنیا؛ مهدی ملت؛ محمد رضا صالحی
چکیده
هدف: امروزه استفاده از مدلهای بلوغ به عنوان یکی از مهمترین راههای ارزیابی وضعیت بلوغ مدیریت پروژه در یک سازمان به شمار میرود. این مدلها به سازمانها کمک میکنند تا قابلیتهای خود را در سطح پروژهها و استراتژیهای سازمانی با یک استاندارد معین و علمی مقایسه کنند. هدف از این پژوهش، سنجش بلوغ مدیریت پروژه سازمانی ...
بیشتر
هدف: امروزه استفاده از مدلهای بلوغ به عنوان یکی از مهمترین راههای ارزیابی وضعیت بلوغ مدیریت پروژه در یک سازمان به شمار میرود. این مدلها به سازمانها کمک میکنند تا قابلیتهای خود را در سطح پروژهها و استراتژیهای سازمانی با یک استاندارد معین و علمی مقایسه کنند. هدف از این پژوهش، سنجش بلوغ مدیریت پروژه سازمانی بر اساس مدل بلوغ مدیریت پروژه در واحد معاونت اجرای پروژههای مجتمع فولاد مبارکه است.روششناسی پژوهش: به منظور سنجش بلوغ مدیریت پروژه، در ابتدا سوالات مصاحبه در هر یک از حوزههای دانشی با استفاده از مطالعات کتابخانهای شناسایی گردید، سپس جمعآوری اطلاعات در قالب مصاحبه در سطح کارشناسان و مدیران مجتمع فولاد مبارکه صورت گرفته است. در ادامه از روش ارزیابی نسبی تجمعی برای رتبهبندی حوزههای دانش مدیریت پروژه با توجه به نتایج به دستآمده استفاده شدهاست.یافته ها: نتایج نشان میدهد که واحد معاونت اجرای پروژهها در حوزه دانشی مدیریت زمانبندی پروژه نسبت به سایر حوزهها عملکرد مطلوبتری دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: دراین پژوهش به ارزیابی و تحلیل عملکرد واحد اجرای پروژههای سازمان بر پایه استاندارد مدل بلوغ مدیریت پروژه پرداخته شدهاست. طبق نتایج به دست آمده، پیشنهادات کاربردی برای بهبود عملکرد مدیریت پروژه ارائه شدهاست.
بهینه سازی فازی
مرتضی شفیعی؛ هیلدا صالح؛ عاطفه کاوه
چکیده
ارزیابی قابلیت اطمینان و دردسترس بودن سیستم تولیدی، احتمال وقوع توقفهای ناگهانی و هزینهبر که بسیار پرخطر است را کاهش میدهد. به همین منظور در این مقاله سعی شده است، یک روش جدید برای تعیین قابلیت اطمینان و دردسترس بودن یک سیستم تولید ارائه شود که برای انواع مؤلفههای شکست مانند مواد، تدارکات، پرسنل و ماشینآلات کاربرد ...
بیشتر
ارزیابی قابلیت اطمینان و دردسترس بودن سیستم تولیدی، احتمال وقوع توقفهای ناگهانی و هزینهبر که بسیار پرخطر است را کاهش میدهد. به همین منظور در این مقاله سعی شده است، یک روش جدید برای تعیین قابلیت اطمینان و دردسترس بودن یک سیستم تولید ارائه شود که برای انواع مؤلفههای شکست مانند مواد، تدارکات، پرسنل و ماشینآلات کاربرد داشته. لذا با استفاده از روش بیزین فازی به پردازش وقایع غیرقطعی که دقیقا در واقعیت در یک سیستم تولیدی به وجود میآید پرداخته شده است و مدل پیشنهادی برای ارزیابی وضعیت کارخانه شیر پگاه فارس استفاده شده است به اینصورت که نرخ خرابی و تعمیر و قابلیت اطمینان اجزاء و سیستم با روش بیزین محاسبه گردید و چون فضای اطلاعات موجود دارای عدم قطعیت میباشد پارامترهای قابلیت اطمینان فازی شدند. سپس در دسترسبودن اجزاء و سپس کل سیستم با استفاده از فرمول ارائهشده مارتز و والر و روش بیزی محاسبه شد و پارامترهای دردسترس بودن نیز فازی شدند و در مرحله نهایی به تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدست آمده درخصوص قابلیت اطمینان و در دسترسبودن سیستم و اجزاء پرداخته شده است که نتایج نشان میدهند رویکرد بهبودیافته برآورد دقیقتری از قابلیت اطمینان و دردسترس بودن را فراهم میکند.
مدل های بهینه سازی ریاضی
حسن رشیدی
چکیده
بسیاری از دانشگاههای برتر جهان، از هماکنون تصمیم گرفتهاند که ترم آینده را بهصورت مجازی برگزار کنند. در کشور ما هم پیشبینیها وضعیت قرمزی برای برخی مناطق از لحاظ شیوع کرونا، نشان میدهد. همچنین، تعدادی از دانشجویان دانشگاهها در این مناطق سکونت دارند. بنابراین، در برنامهریزی ترم آینده باید تمرکز بیشتری روی آموزش مجازی ...
بیشتر
بسیاری از دانشگاههای برتر جهان، از هماکنون تصمیم گرفتهاند که ترم آینده را بهصورت مجازی برگزار کنند. در کشور ما هم پیشبینیها وضعیت قرمزی برای برخی مناطق از لحاظ شیوع کرونا، نشان میدهد. همچنین، تعدادی از دانشجویان دانشگاهها در این مناطق سکونت دارند. بنابراین، در برنامهریزی ترم آینده باید تمرکز بیشتری روی آموزش مجازی صورت پذیرد. پیشنهاد میشود ترم آینده بهصورت دو بخش شامل آموزش مجازی بهمدت 10 هفته و آموزش حضوری بهمدت 3 هفته به اجرا درآید. در آموزش حضوری با نیازمندیهای فضای آموزشی و خوابگاهی، دانشجویان به دو زیر رسته (A) و (B) تقسیم میشود بهگونهای که اجرای پروتکلهای بهداشتی در دانشگاه و خوابگاهها امکانپذیر باشد. در این مقاله، برای تعیین تعداد دانشجویان پسر و دختر قابل اسکان در خوابگاهها برای هر دو زیر رسته (A) و (B) در آموزش حضوری، یک مدل بهینهسازی ریاضی بهصورت برنامهریزی غیرخطی با متغیرهای صحیح پیشنهاد میشود. در تابع هدف مدل، توزیع دانشجویان در فضای آموزشی و خوابگاهها بهگونهای انجام شده که حداکثر پراکندگی (حداقل اختلاف) ممکن را، بهدلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا داشته باشد. این مدل برای تخصیص خوابگاههای دانشجوئی در دانشگاه علامه طباطبائی، پیادهسازی شده و استفاده از آن میتواند نتایج مثبتی برای تصمیم گیرندگان به همراه داشته باشد. تجزیهوتحلیل حساسیت با تغییر یک پارامتر و حفظ دیگر پارامترها در مقدار اصلی خود انجام شده است.
برنامه ریزی استراتژیک
بهروز خوش نمک؛ سلیمان ایران زاده؛ اسداله خدیوی؛ هوشنگ تقی زاده
چکیده
برای انجام این تحقیق از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. در بخش کیفی تحقیق، تا دستیابی به اشباع نظری، با 11 نفر که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبات نیمه ساختاریافته انجام و مدل مفهومی پیشنهادی تحقیق براساس مراحل ششگانه رویکرد تحلیل تم تشکیل شد. مدل پیشنهادی این بخش از تحقیق مشتملبر11 مقولهی فرعی: «شخصیتی، ...
بیشتر
برای انجام این تحقیق از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. در بخش کیفی تحقیق، تا دستیابی به اشباع نظری، با 11 نفر که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبات نیمه ساختاریافته انجام و مدل مفهومی پیشنهادی تحقیق براساس مراحل ششگانه رویکرد تحلیل تم تشکیل شد. مدل پیشنهادی این بخش از تحقیق مشتملبر11 مقولهی فرعی: «شخصیتی، تعاملی، آگاهی از محیط، بازاریابی، ارتباطات محیطی، مدیریت سرمایهی انسانی، ادارهکردن صحیح ادارهی کل/شعبه، دانش عمومی، دانش تخصصی، ساختاری و محتوایی» و 5 مقوله اصلی: «شایستگی فردی، شایستگی محیطی، شایستگی مدیریتی، شایستگی دانشی و شایستگی سازمانی» مشتملبر 44 مفهوم بود. در بخش کمی تحقیق، مدل نهایی مستخرج از رویکرد کیفی، در قالب پرسشنامه دلفی برای تعیین مهمترین شاخصهای شایستگی پستهای سازمانی تحقیق در اختیار خبرگان تحقیق قرار گرفت و طی چندین مرحله رفتوبرگشتی پرسشنامه و اجماع نظری خبرگان مشخص شد که شاخص «اصلاح و مدیریت فرآیندها و روشهای انجام کار» برای پستهای سازمانی مدیرکل استان، معاونت اداری و مالی استان و رئیس ادارهی تخصصی «رعایت حقوق شهروندی و تکریم مراجعین» برای پست سازمانی معاونت بیمهای و «روحیه خدمتگذاری و مشتریمداری» برای پست سازمانی رئیس شعبهی رتبههای اهمیتی اول را کسب نمودند.
برنامه ریزی استراتژیک
مهرنوش مقیمی کیا؛ امیر نجفی
چکیده
مطالعهی حاضر، با تاکید بر اهمیت پایهای و حیاتی رویکرد “سبز” در راهبردهای بازاریابی سازمان، علاقهمند است تا پاسخی علمی و عملی در ارتباط با این پرسش پژوهشی که “اثرراهبردهای بازاریابی سبز بر عملکرد بهواسطهی پارامترهای خلق دانش چگونه است؟” ارائه دهد. مطالعهی حاضر بر اساس روش توصیفی، تحلیلی (همبستگی) و پژوهشی کاربردی ...
بیشتر
مطالعهی حاضر، با تاکید بر اهمیت پایهای و حیاتی رویکرد “سبز” در راهبردهای بازاریابی سازمان، علاقهمند است تا پاسخی علمی و عملی در ارتباط با این پرسش پژوهشی که “اثرراهبردهای بازاریابی سبز بر عملکرد بهواسطهی پارامترهای خلق دانش چگونه است؟” ارائه دهد. مطالعهی حاضر بر اساس روش توصیفی، تحلیلی (همبستگی) و پژوهشی کاربردی در زمینهی بازاریابی سبز و محصول سبز در شرکت تکدانه است. جامعهی آماری دربرگیرندهی تقریبا بیش از 150 نفر بوده است. نمونهگیری بدون جایگذاری از جامعهی متناهی و نیز استفاده از جدول مورگان، 90 نفر از جامعهی مذکور را مورد مطالعه قرار داده است. انجام مطالعات کتابخانهای، اجرای مصاحبههای حضوری، استفاده از پرسشنامههای طراحیشده توسط پژوهشگر، سه روشی بوده است که مطالعهی حاضر برای جمع آوری اطلاعات موردنیاز خود استفاده نموده است. بهجهت آزمون پایایی ابزار اندازه گیری، از آماره آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین، به منظور آزمون روایی محتوایی این ابزار، نظر نخبگان مرتبط با موضوع تحت مطالعه بههمراه ادبیات و تئوریهای نظری موجود مبنا قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که هر یک از فرضیهها بهلحاظ آماری معنادار است و راهبردهای بازاریابی سبز بر عملکرد سازمان بهواسطهی پارامترهای خلق دانش بهطور مثبت و معناداری موثر هستند و نحوه اثرگذاری هر یک از عناصر آمیختههای سبز بر راهبردهای دانشآفرینی یکسان نمیباشد.
الگوریتمهای فراابتکاری
احسان عقدایی؛ علی حسین زاده کاشان
چکیده
پیشبینی قابلاعتماد، عنصری حیاتی برای موفقیت در مدیریت یک پروژه میباشد. از دیرباز روش ارزش کسبشده (EVM) بهمنظور دنبال نمودن عملکرد زمانی و هزینهای پروژه، مورداستفاده قرارگرفته است. بهرهگیری از این روش جهت ارزیابی عملکرد زمانی پروژه با بهرهگیری از شاخص عملکرد زمانی (SPI) توسط محققین و صنعتگران موردانتقاد جدی واقعشده است؛ ...
بیشتر
پیشبینی قابلاعتماد، عنصری حیاتی برای موفقیت در مدیریت یک پروژه میباشد. از دیرباز روش ارزش کسبشده (EVM) بهمنظور دنبال نمودن عملکرد زمانی و هزینهای پروژه، مورداستفاده قرارگرفته است. بهرهگیری از این روش جهت ارزیابی عملکرد زمانی پروژه با بهرهگیری از شاخص عملکرد زمانی (SPI) توسط محققین و صنعتگران موردانتقاد جدی واقعشده است؛ ازاینرو، مطالعه حاضر، چارچوبی بهمنظور ارزیابی تصادفی و پیشبینی عملکرد زمانی در هر یک از فعالیتها در مدیریت پروژه ارائه مینماید. در این چارچوب، با استفاده از الگوریتم چندهدفه فرا ابتکاری قهرمانی در لیگهای ورزشی (LCA)، برنامهریزی اولیه پروژه با توجه به زمان و منابع فعالیتها که فاکتورهایی غیرقطعی در نظر گرفتهشدهاند، بهینهسازی شده است؛ سپس با استفاده از روش پیشبینی فیلتر کالمن، برنامهریزی اجرایی پروژه به صورتی انجامگرفته است که بتوان پروژهها را در شرایط عدم قطعیت، پیشبینی و افق زمانی پیش روی آنها را خیلی دقیق و با کمترین خطا برای مدیران پروژه ترسیم نمود و با کمترین تأخیر زمانی و هزینهای، پروژه را به اتمام رساند. جهت اطمینان از کیفیت جواب، خروجی الگوریتم فرا ابتکاری قهرمانی در لیگهای ورزشی با الگوریتم ژنتیک (NSGAII) و الگوریتم چندهدفه بهینهسازی انبوه ذرات (PSO) مقایسه شده است که نتایج بهدستآمده نشان از برتری الگوریتم معرفیشده در این مقاله دارد.
برنامه ریزی استراتژیک
حسین احمدی؛ امیر نجفی
چکیده
هنگام بررسی بازارهای بینالمللی و برونمرزی، مدیران شرکتها با وظایف استراتژیک نسبتا پیچیدهای مواجه میشوند که با ریسک، ثبات و بازده بالقوه موجود در بازارهای کشورهای جهان در رابطه می باشد. انتخاب از میان بازارهای بینالمللی گوناگون برای صادرات، اعطای امتیاز، سرمایهگذاری مشترک و ... نیازمند اطلاعات از کشور و بازار هدف است. ...
بیشتر
هنگام بررسی بازارهای بینالمللی و برونمرزی، مدیران شرکتها با وظایف استراتژیک نسبتا پیچیدهای مواجه میشوند که با ریسک، ثبات و بازده بالقوه موجود در بازارهای کشورهای جهان در رابطه می باشد. انتخاب از میان بازارهای بینالمللی گوناگون برای صادرات، اعطای امتیاز، سرمایهگذاری مشترک و ... نیازمند اطلاعات از کشور و بازار هدف است. ارزیابی اطلاعات در انواع مختلف عوامل بازار، میزان موفقیت در عرصه بینالمللی را تعیین میکند. اطلاعات بازار خارجی میتواند از ترکیبی از صنعت، بازار و انواع معاملات به دست بیاید. در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر و اولویتبندی آنها بر تصمیمگیری بر صادرات کارتهای هوشمند شرکت صاایران به کشورهای بینالمللی پرداختهشده است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش و به دست آوردن نتایج، از نرمافزار SPSS و آزمون t تک نمونه و آزمون فریدمن استفادهشده است. نتایج بهدستآمده از آزمون فرضیات این پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر تصمیمگیری صادرات شرکت صاایران به کشورهای بینالمللی به ترتیب عبارتاند از: 1) محیط قانونی؛ 2) عامل سیاسی؛ 3) فرهنگ؛ 4) عامل اقتصادی؛5) زیرساختار.
مدلسازی مالی
میثم کاویانی؛ سید فخرالدین فخرحسینی
چکیده
این مقاله نشان میدهد که تکنیکهای تحقیق در عملیات، نقش مهمی در توسعه تحقیقات مالی و سرمایهگذاری دارد. در سالهای اخیر با بهبودهای چشمگیر درزمینهی در دسترس بودن زمان واقعی دادهها و افزایش سرعت رایانه، این نقش بیشتر شده و در راستای آن با ایجاد فرصتی بیشتر برای این تکنیکها، اهمیت بیشتری در تحقیقات و خروجیها به آنها ...
بیشتر
این مقاله نشان میدهد که تکنیکهای تحقیق در عملیات، نقش مهمی در توسعه تحقیقات مالی و سرمایهگذاری دارد. در سالهای اخیر با بهبودهای چشمگیر درزمینهی در دسترس بودن زمان واقعی دادهها و افزایش سرعت رایانه، این نقش بیشتر شده و در راستای آن با ایجاد فرصتی بیشتر برای این تکنیکها، اهمیت بیشتری در تحقیقات و خروجیها به آنها دادهشده است. با توجه به اهمیت موضوع، امروزه رابطه دوسویه بین مفاهیم مالی و سرمایهگذاری با تکنیکهای تحقیق در عملیات وجود دارد؛ یعنی همانطور که تکنیکهای مختلف تحقیق در عملیات برای مسائل مالی بکار گرفتهشدهاند، نظریههای مالی نیز نیازمند توسعه و بهبود تکنیکهای راهحل تحقیق در عملیات بوده هستند. مقاله حاضر نشان میدهد که بسته به نوع تصمیمگیری در حوزه مالی و سرمایهگذاری، از طریق نتایج تحقیقات، این تکنیکها علاوه بر بالا بردن دقت نتایج تحقیقات مالی میتواند باعث تنوع بیشتر این تحقیقات خصوصاً برای رشتههای مهندسی مالی گردد.
مدلهای پیش بینی/ سری های زمانی
معین سماک جلالی؛ سیدمحمدتقی فاطمی قمی
چکیده
در میان کاربردهای انبوهی که برای مفهوم سریهای زمانی میتوان متصور شود، استفاده از این مفهوم در صنایع تولیدی در جهت تشخیص مواقع خرابی دستگاهها پیش از موعد و انجام اقدامات نگهداری و تعمیرات، همچنین تعیین درصد قطعات معیوب با استفاده از بررسی و تحلیل تناوب اتفاقات صورت گرفته در یک خط تولید میتواند بسیار ارزشمند تلقی گردد. در ...
بیشتر
در میان کاربردهای انبوهی که برای مفهوم سریهای زمانی میتوان متصور شود، استفاده از این مفهوم در صنایع تولیدی در جهت تشخیص مواقع خرابی دستگاهها پیش از موعد و انجام اقدامات نگهداری و تعمیرات، همچنین تعیین درصد قطعات معیوب با استفاده از بررسی و تحلیل تناوب اتفاقات صورت گرفته در یک خط تولید میتواند بسیار ارزشمند تلقی گردد. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی نقش استفاده از سریهای زمانی بهمنظور بررسی موارد عنوانشده در یک شرکت قطعهسازی خودرو میپردازد. بدین منظور، ابتدا به تحلیل و بررسی دادههای مستخرج از بخش نگهداری و تعمیرات کارخانه پرداخته و سپس با استفاده از روشهای تضمین کیفیت نظیر آنالیز حالات بالقوه خرابی، اقدام به تعیین مهمترین عوامل مؤثر بر خرابی قطعات و درنتیجه تشخیص حدودی خرابی تجهیزات میپردازیم.
تصمیمگیری چند شاخصه
علی ابراهیم نژاد؛ مرتضی حسین نتاج
چکیده
میزان تحقق اهداف از طریق سنجش عملکرد و همچنین کارایی و اثربخشی هر سازمانی از اصول پویایی سازمان است. ازاینرو، تحقیق کنونی، به اولویتبندی شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد کارکنان استانداری مازندران به روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی پرداخته است. ازآنجاکه ارزیابی معیارها ماهیتاً ذهنی و بهطور کیفی است، برای کارشناسان و تصمیمگیرندگان ...
بیشتر
میزان تحقق اهداف از طریق سنجش عملکرد و همچنین کارایی و اثربخشی هر سازمانی از اصول پویایی سازمان است. ازاینرو، تحقیق کنونی، به اولویتبندی شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد کارکنان استانداری مازندران به روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی پرداخته است. ازآنجاکه ارزیابی معیارها ماهیتاً ذهنی و بهطور کیفی است، برای کارشناسان و تصمیمگیرندگان دشوار است که قضاوتها و ترجیحات خود را در قالب ارزشهای دقیق عددی بیان کنند. ازاینرو، روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی که بر مبنای مفهوم تئوری فازی بنیان نهاده شده است، در این تحقیق به کار گرفته میشود. در این روش، مقایسات زوجی بر اساس واژههای زبانی و اعداد فازی انجام میشود. بر این اساس، جداول مقایسات زوجی فازی شاخصها و زیرشاخصها طراحی و جهت تکمیل بین خبرگان توزیعشده است. ابتدا، ناسازگاری هر یک از جداول مقایسات زوجی تکمیلشده توسط ارزیابان بررسی میشود؛ سپس با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی گروهی و نرمافزار Expert Choice، وزنهای فازی هر یک از شاخصها و زیرشاخصها تعیین و با استفاده از یکی از روشهای کارا در رتبهبندی کمیتهای فازی، مقایسه میگردند. نتایج نشان میدهد که در بین شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد کارکنان، شاخص ابتکار و خلاقیتاولویت اول را کسب نموده است.