تصمیمگیری چند شاخصه
صبا امیری؛ سعید ستایشی
چکیده
هدف: بازاریابی عصبی یک حوزه میانرشتهای و نوظهور است که به کمک آن، میتوان رفتار مصرفکنندگان را با علوم عصبشناسی ارتباط داد. از دیگر سو، در چند دهه اخیر، میزان اهمیت و علاقهمندی به خرید محصولات پایدار برای حفظ محیطزیست افزایشیافته است. لذا پژوهش حاضر باهدف تحلیل سلسله مراتبی فازی شاخصهای ارزیابی بازاریابی عصبی برای محصولات ...
بیشتر
هدف: بازاریابی عصبی یک حوزه میانرشتهای و نوظهور است که به کمک آن، میتوان رفتار مصرفکنندگان را با علوم عصبشناسی ارتباط داد. از دیگر سو، در چند دهه اخیر، میزان اهمیت و علاقهمندی به خرید محصولات پایدار برای حفظ محیطزیست افزایشیافته است. لذا پژوهش حاضر باهدف تحلیل سلسله مراتبی فازی شاخصهای ارزیابی بازاریابی عصبی برای محصولات پایدار انجام شد.روششناسی پژوهش: پژوهش با رویکرد کمّی و با بهرهگیری از روش تصمیمگیری چند شاخصه انجام شد. بدین منظور جهت درک عمیق از موضوع و گردآوری دادههای مفید، پس از بررسی دقیق مطالعات مرتبط، با پرسشنامه محقق ساخته سلسله مراتبی فازی، دیدگاههای 16 نفر از خبرگان جمعآوری گردید که نرخ ناسازگاری پرسشنامهها، پایایی آنها را مورد تأیید قرارداد. همچنین جهت کسب اطمینان از تحلیل حساسیت بهره برده شد.یافتهها: نتایج نشان داد شاخصهای ارزیابی بازاریابی عصبی در هفت دسته قرار دارند که بر اساس تحلیل سلسله مراتبی فازی به ترتیب عبارتاند از: دقت، تعصب و سونگری، کاوش حافظه و احساسات، کیفیت اطلاعات، مفید بودن، صرفهجویی در زمان، هزینه. همچنین حوزههای بازاریابی برای محصولات پایدار متأثر از بازاریابی عصبی به ترتیب اولویت عبارتاند از: تبلیغات، طراحی و توسعه محصول، برندسازی، تصمیم مصرفکننده، قیمتگذاری و نحوه توزیع. همچنین تحلیل حساسیت نشان داد یافتههای پژوهش مورد تأیید است، اما در مورد دو شاخص تعصب و سونگری و کاوش حافظه و احساسات امکان جابجایی وجود دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: بازاریابی عصبی به دلیل ارائه اطلاعات با دقت و کیفیت بالا و کاهش میزان سوگیری در تحلیل نتایج، امکان پیشبینی رفتار خرید مصرفکنندگان را فراهم آورده و برآمیخته بازاریابی محصولات پایدار تأثیر میگذارد.
سیده فاطمه آقاجانی میر؛ فاطمه زهرا رجبی کفشگر؛ علیرضا عرب
چکیده
هدف: امروزه ظهور تکنولوژی بلاکچین نحوه انجام معاملات تجاری، اندازه و حوزههای مختلف سازمانها را دگرگون ساخته است. یکی از این حوزهها زنجیره تأمین است که دارای ذینفعان متعددی بوده و بلاکچین با ویژگیهای خاص خود پاسخی مؤثر به چالشهای متنوع این حوزه است. پیادهسازی این تکنولوژی همانند سایر تکنولوژیها دارای چالشهای زیادی ...
بیشتر
هدف: امروزه ظهور تکنولوژی بلاکچین نحوه انجام معاملات تجاری، اندازه و حوزههای مختلف سازمانها را دگرگون ساخته است. یکی از این حوزهها زنجیره تأمین است که دارای ذینفعان متعددی بوده و بلاکچین با ویژگیهای خاص خود پاسخی مؤثر به چالشهای متنوع این حوزه است. پیادهسازی این تکنولوژی همانند سایر تکنولوژیها دارای چالشهای زیادی است. ازاینرو برای استفاده اثربخش از بلاکچین، این چالشها باید بهدقت شناسایی و تجزیهوتحلیل شوند تا تأثیرات منفی آنها به حداقل برسند. در این راستا هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی چالشهای پیادهسازی تکنولوژی بلاکچین در زنجیره تأمین بر پایه روش BWM بیزین بهعنوان یکی از نوینترین روشهای تصمیمگیری چندشاخصه گروهی است.روششناسی پژوهش: در ابتدا پس از بررسی ادبیات پژوهش، چالشها شناسایی شدند. سپس با بهرهگیری از روش BWM بیزین به تعیین اهمیت این چالشها در مورد مطالعاتی پرداخته شد.یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که چالشهای امنیت، فنی و سازمانی به ترتیب مهمترین چالشهای شرکت در پیادهسازی این تکنولوژی هستند. همچنین در بین تمامی زیرشاخصهای چالشهای پژوهش، زیرشاخصهای مقیاسپذیری ضعیف، حریم خصوصی/ محرمانه بودن اطلاعات و حملات سایبری به ترتیب از بالاترین اهمیت برخوردار بودند.اصالت/ارزشافزوده علمی: در این پژوهش به بررسی چالشهای فناوری بلاکچین بهعنوان یک فناوری نوین در زنجیرههای تأمین با بهرهگیری از یکی از نوینترین روشهای تصمیمگیری چندشاخصه گروهی (BWM بیزین) پرداخته شد و بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادهای اجرایی و پژوهشی ارائه گردید.