تصمیمگیری چند شاخصه
احمد جعفرنژاد چقوشی؛ سید مهدی روحانی پور؛ حنان عموزاد مهدیرجی؛ محمد احسانی فر
چکیده
کیفیت محصولات هر سه متغیر کیفیت طراحی، انطباق و استفاده را شامل میشود. سنجش کیفیت محصولات با در نظر گرفتن هر سه متغیر کیفیت از چالشهای مهم کشور میباشد. ازاینرو هدف این پژوهش شناسایی نحوه ارتباط عوامل کیفیت با یکدیگر و تعیین وزن نسبی عوامل و ارائه یک مدل سنجش کیفیت محصول با بهرهگیری از اصطلاحات زبانی فازی مردد است. پژوهش حاضر، ...
بیشتر
کیفیت محصولات هر سه متغیر کیفیت طراحی، انطباق و استفاده را شامل میشود. سنجش کیفیت محصولات با در نظر گرفتن هر سه متغیر کیفیت از چالشهای مهم کشور میباشد. ازاینرو هدف این پژوهش شناسایی نحوه ارتباط عوامل کیفیت با یکدیگر و تعیین وزن نسبی عوامل و ارائه یک مدل سنجش کیفیت محصول با بهرهگیری از اصطلاحات زبانی فازی مردد است. پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی و از منظر روش کمی میباشد. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و افراد متخصص در حوزه صنعت و دانشگاه بودهاند و نمونه گیری بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی به تعداد 10 نفر انجام شد. با توجه به تردید نظرات خبرگان تکنیک دیمتل با منطق فازی مردد ترکیب شد و در ادامه با ادغام آن با فرایند تحلیل شبکهای (دنپ) مدل نهایی استخراج گردید و پژوهش در این زمینه دارای نوآوری است. بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش عوامل مدیریتی و منابع (کارکنان-زیرساخت-محیط) بهعنوان عوامل علی شناسایی شدند که بر سایر عوامل تأثیرگذارند. از سوی دیگر خروجی تکنیک دنپ نشان داد بعد "کیفیت طراحی" به عنوان مهمترین عامل در کیفیت محصول میباشد. همچنین با داشتن اوزان نسبی عوامل، مدل سنجش کیفیت محصول بدست آمد. پژوهشگران و مدیران صنعتی در سطح کشور قادر خواهند بود ارتباط شاخصهای کیفیت با یکدیگر را شناسایی نموده و با داشتن وزن نسبی هر یک از عوامل، برای بهبود کیفیت محصول یا اندازهگیری نرخ کیفیت کالا از این مدل بهرهبرداری نمایند.