تصمیمگیری چند شاخصه
سحر اسماعیلی؛ کیامرث فتحی هفشجانی؛ چنگیز والمحمدی؛ علی اکبر حدادی هرندی
چکیده
هدف: این مقاله درصدد ارایه ساختاری منعطف برای سازمان یادگیرنده متناسب با شرایط مدارس ایران میباشد تا با استفاده از آن مدارس به عنوان یک سازمان آموزشی در مواجهه با محیط پیوسته در حال تغییر، نوآوری و اثربخشی را تسهیل کنند و با آموزش ارزشهای انسانی و اصول تعلیم و تربیت، کمک کنند دانش آموزان تبدیل به افرادی شوند که به نحوی سالم و متمدن ...
بیشتر
هدف: این مقاله درصدد ارایه ساختاری منعطف برای سازمان یادگیرنده متناسب با شرایط مدارس ایران میباشد تا با استفاده از آن مدارس به عنوان یک سازمان آموزشی در مواجهه با محیط پیوسته در حال تغییر، نوآوری و اثربخشی را تسهیل کنند و با آموزش ارزشهای انسانی و اصول تعلیم و تربیت، کمک کنند دانش آموزان تبدیل به افرادی شوند که به نحوی سالم و متمدن در دنیای غنی از فناوریهای آینده زندگی کنند.روششناسی پژوهش: در این مقاله از روشهای تصمیمگیری چند معیاره و تکنیکهای فازی ازجمله دلفی و دنپ (دیمتل مبتنی بر فرآیند تحلیل شبکهای) برای ارایه یک چارچوب اجرایی و عملیاتی در حوزه سازمان یادگیرنده در مدارس استفاده شده است.یافتهها: نتایج حاصله به ترتیب ساختارهای سازمان یادگیرنده، مهارتهای سازمان یادگیرنده و فناوریهای سازمان یادگیرنده به عنوان معیارهای اصلی سازمان یادگیرنده در مدارس ایرانی نشان میدهد. همچنین، زیرمعیارهای رهبری تقویتکننده، فناوری مدیریت دانش، قابلیتهای شخصی و مدلهای ذهنی با ماهیت علت، نقش اساسی در شکلگیری سازمان یادگیرنده در مدارس ایفا میکنند.اصالت/ارزش افزوده علمی: محققان راه دستیابی ایران به اهداف اقتصادی پیشبینیشده در سند چشمانداز ایران 1404 را تبدیل سازمانهای ایرانی به سازمان یادگیرنده معرفی کرده است؛ اما بررسی پایگاههای اطلاعاتی علمی در ایران بیانگر این است تلاشهای محدودی در این راستا بهخصوص در مدارس صورت گرفته است. این مقاله بدون تمرکز بر چرایی و چیستی سازمان یادگیرنده، با استفاده از ابعاد و معیارهای معرفیشده در خصوص سازمان یادگیرنده، به چگونگی ارایه ساختاری منعطف برای سازمان یادگیرنده متناسب با شرایط مدارس ایران اشاره میکند.
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
مصطفی پرتو افکنان؛ پروانه گلرد؛ عبدالله نعامی
چکیده
کسبوکارهای کوچک و متوسط نماد توسعه و تحول کسبوکار در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه میباشند که در صورت عدم موفقیت در مسیر شغلی، نیازمند توجه جدی به رفع معضلات میباشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل شکست کارآفرینان در کسبوکارهای کوچک و متوسط است. این پژوهش یک پژوهش کمی است که ازنظر روش، توصیفی – پیمایشی است ...
بیشتر
کسبوکارهای کوچک و متوسط نماد توسعه و تحول کسبوکار در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه میباشند که در صورت عدم موفقیت در مسیر شغلی، نیازمند توجه جدی به رفع معضلات میباشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل شکست کارآفرینان در کسبوکارهای کوچک و متوسط است. این پژوهش یک پژوهش کمی است که ازنظر روش، توصیفی – پیمایشی است و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش صاحبان کسبوکارهای کارآفرین شکست یافته بودند که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 207 شرکت انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS23 و Smart PLS3 استفاده شد. یافتههای پژوهش، نشان داد که کمبود تجربه، نداشتن نگرش اصلاحی و توسعهای، ناامیدی و عدم سرمایهگذاری مجدد، عدمحمایتهای مالی دولت، وضعیت متلاطم اقتصادی، تغییرات ارزشی مصرفکننده، عدم ثبات قوانین دولتی، نداشتن انگیزه و عدم تمایل در ورود مجدد به کسبوکار و بازار، آموزش ناکافی و نبود مشاوره و هدفگذاری غیر عقلایی، عدم شناخت بازار هدف، تجهیز نبودن به تکنولوژی مدرن و ارزش نداشتن تولید داخلی، مهمترین عوامل شکست شناسایی شده در تحقیق حاضر میباشد.
تصمیمگیری چند شاخصه
احسان واعظی؛ مهدی معمارپور؛ محمد خلیل زاده
چکیده
شرکتهای مشاوره مدیریت نمونهای از سازمانهای متمرکز بر دانش هستند که مشکلات هر یک از مشتریان خود را بر اساس نیازی که دارند، حل میکنند. از آنجا که این مشتریان دارای حرفه، موقعیت و مسائل مختلف هستند و از طرفی الگوی موثری نیز برای مدیریت، انتقال و جمعآوری دانش در اینگونه شرکتها ارائه نشده است، بنابراین ضرورت برای ارزیابی و انتخاب ...
بیشتر
شرکتهای مشاوره مدیریت نمونهای از سازمانهای متمرکز بر دانش هستند که مشکلات هر یک از مشتریان خود را بر اساس نیازی که دارند، حل میکنند. از آنجا که این مشتریان دارای حرفه، موقعیت و مسائل مختلف هستند و از طرفی الگوی موثری نیز برای مدیریت، انتقال و جمعآوری دانش در اینگونه شرکتها ارائه نشده است، بنابراین ضرورت برای ارزیابی و انتخاب بهترین شرکت در میان این شرکتها احساس میشود. هدف از این مطالعه تلفیق تئوری با عمل و بحث در مورد ارزیابی و انتخاب شرکت برتر در میان شرکتهای مشاوره مدیریت برای استقرار مدیریت دانش در صنعت بانکداری است. بدین منظور، با استفاده از فنون تصمیمگیری چندمعیاره ترکیبی، به ارزیابی و انتخاب شرکت مشاور برتر در پروژه استقرار مدیریت دانش در بانک شهر پرداخته شده است. بر این اساس، ابتدا با بکارگیری روش ANP فازی به اولویتبندی معیارهای تصمیمگیری جهت انتخاب شرکت برتر مشاور در پروژه استقرار مدیریت دانش پرداخته شده و سپس با استفاده از تکنیک مالتیمورای فازی به اولویتبندی و انتخاب شرکت برتر در میان 4 شرکت منتخب، در پروژه استقرار مدیریت دانش در بانک شهر پرداخته شده است. نتایج نشان داد، شرکت مشاوران توسعه آینده شرکت برتر در حوزه استقرار مدیریت دانش در بانک شهر میباشد