تصمیمگیری چند شاخصه
سحر اسماعیلی؛ کیامرث فتحی هفشجانی؛ چنگیز والمحمدی؛ علی اکبر حدادی هرندی
چکیده
هدف: این مقاله درصدد ارایه ساختاری منعطف برای سازمان یادگیرنده متناسب با شرایط مدارس ایران میباشد تا با استفاده از آن مدارس به عنوان یک سازمان آموزشی در مواجهه با محیط پیوسته در حال تغییر، نوآوری و اثربخشی را تسهیل کنند و با آموزش ارزشهای انسانی و اصول تعلیم و تربیت، کمک کنند دانش آموزان تبدیل به افرادی شوند که به نحوی سالم و متمدن ...
بیشتر
هدف: این مقاله درصدد ارایه ساختاری منعطف برای سازمان یادگیرنده متناسب با شرایط مدارس ایران میباشد تا با استفاده از آن مدارس به عنوان یک سازمان آموزشی در مواجهه با محیط پیوسته در حال تغییر، نوآوری و اثربخشی را تسهیل کنند و با آموزش ارزشهای انسانی و اصول تعلیم و تربیت، کمک کنند دانش آموزان تبدیل به افرادی شوند که به نحوی سالم و متمدن در دنیای غنی از فناوریهای آینده زندگی کنند.روششناسی پژوهش: در این مقاله از روشهای تصمیمگیری چند معیاره و تکنیکهای فازی ازجمله دلفی و دنپ (دیمتل مبتنی بر فرآیند تحلیل شبکهای) برای ارایه یک چارچوب اجرایی و عملیاتی در حوزه سازمان یادگیرنده در مدارس استفاده شده است.یافتهها: نتایج حاصله به ترتیب ساختارهای سازمان یادگیرنده، مهارتهای سازمان یادگیرنده و فناوریهای سازمان یادگیرنده به عنوان معیارهای اصلی سازمان یادگیرنده در مدارس ایرانی نشان میدهد. همچنین، زیرمعیارهای رهبری تقویتکننده، فناوری مدیریت دانش، قابلیتهای شخصی و مدلهای ذهنی با ماهیت علت، نقش اساسی در شکلگیری سازمان یادگیرنده در مدارس ایفا میکنند.اصالت/ارزش افزوده علمی: محققان راه دستیابی ایران به اهداف اقتصادی پیشبینیشده در سند چشمانداز ایران 1404 را تبدیل سازمانهای ایرانی به سازمان یادگیرنده معرفی کرده است؛ اما بررسی پایگاههای اطلاعاتی علمی در ایران بیانگر این است تلاشهای محدودی در این راستا بهخصوص در مدارس صورت گرفته است. این مقاله بدون تمرکز بر چرایی و چیستی سازمان یادگیرنده، با استفاده از ابعاد و معیارهای معرفیشده در خصوص سازمان یادگیرنده، به چگونگی ارایه ساختاری منعطف برای سازمان یادگیرنده متناسب با شرایط مدارس ایران اشاره میکند.