تصمیمگیری چند شاخصه
مه سیما راثی؛ حسین محمدی دولت آبادی
چکیده
هدف: در این قسمت اهمیت موضوع مطالعه و هدف اصلی آن آورده میشود و به اصطلاح لزوم انجام آن تحقیق به اختصار بیان میشود. سازمانهای کوچک و متوسط در بخش تولید و خدمات غالباً با رقابت شدیدی روبرو هستند. در نتیجه این رقابت تعداد سازمانهای کوچک و متوسطی که در بازار میتوانند دوام بیاورند و به توسعه کسبوکار خود بپردازند رو به کاهش است. ...
بیشتر
هدف: در این قسمت اهمیت موضوع مطالعه و هدف اصلی آن آورده میشود و به اصطلاح لزوم انجام آن تحقیق به اختصار بیان میشود. سازمانهای کوچک و متوسط در بخش تولید و خدمات غالباً با رقابت شدیدی روبرو هستند. در نتیجه این رقابت تعداد سازمانهای کوچک و متوسطی که در بازار میتوانند دوام بیاورند و به توسعه کسبوکار خود بپردازند رو به کاهش است. لذا هدف اساسی مدیریت استراتژیک در اینگونه سازمانها شناسایی قابلیتها و شایستگیهایی است که بتواند توان رقابتی این سازمانها را بیفزاید و مزیتهای رقابتی آنها را برای دوام در بازار تعیین کند. ازآنجاییکه شایستگی محوری منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میشود، بنابراین لازم است تا شایستگیهای محوری سازمانهایی کوچک و متوسط در بخش تولیدی که زمینه تحقیق این مقاله است شناسایی و اولویتبندی شود. بدین منظور این مقاله به ارائه چارچوبی جهت شناسایی شایستگیهای محوری و متعاقباً مزیت رقابتی سازمانهای کوچک و متوسط تولیدی در شرایط عدم قطعیت فازی میپردازد.روششناسی پژوهش: در این راستا ابتدا برخی از مهمترین شایستگیهای محوری سازمانها که در ادبیات تحقیق به آن توجه بیشتری شده است استخراج میشود و سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی توسعهیافته گروهی اقدام به اولویتبندی آنها میشود. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوریشده است و جامعه آماری نیز 12 نفر از مدیران سازمانهای کوچک و متوسط تولیدی میباشد.یافتهها: نتایج حاصل از این تحقیق میتواند مدیران سازمانهای کوچک و متوسط تولیدی را در فرآیندهای تصمیمگیری بهخصوص درزمینه مدیریت استراتژیک جهت تعیین مزیت رقابتی یاری نماید. یافتههای تحقیق نشان میدهد که شایستگیهای محوری خدمات مشتری و تبلیغات به عنوان "مزیت رقابتی" در سازمانهای کوچک و متوسط تولیدی تلقی میشود.اصالت/ارزش افزوده علمی: برای استخراج شایستگی های اصلی، بررسی انجام شده نشان داد که مدل های قبلی شرایط مبتنی بر منبع را نادیده می گیرند. علاوه بر این، تنها چهار عامل اصلی شامل ارزشآفرینی، منحصربهفرد بودن، جایگزینناپذیری و تقلید برای غربالگری شایستگیهای اصلی در شرایط رقابتی در نظر گرفته میشوند. با نگاهی متفاوت، چارچوب پیشنهادی در این مطالعه نه تنها عوامل مبتنی بر منابع را در بر می گیرد، بلکه شرایط پایه بازار برای شناسایی شایستگی های اصلی را نیز پوشش می دهد. بنابراین، علاوه بر چهار عامل فوق الذکر برای غربالگری شایستگی های اصلی، دو عامل دیگر شامل ایجاد بازار جدید و دامنه کاربرد در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است. همچنین، به عنوان یک برنامه جدید، یک روش TOPSIS فازی گروهی برای شناسایی شایستگیهای اصلی تحت شرایط مبتنی بر منبع و بازار توسعه داده شده است.